چگونه به لوازم کامل موتور استوک اعتماد کنیم؟

 موتور مجموعه ای از اجزای ثابت و متحرک و پلاستیک و فلزی که در اصل وظیفه تبدیل انرژی حرارتی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند و با گذشت زمان جنس و آلیاژ مورد استفاده در موتور تغییراتی محسوسی داشته است به عنوان مثال سیلندر و سرسیلندر از جنس چودن به جنس آلومینیوم خشکه تغییر یافته، که این امر سبب انتقال حرارتی بهتر و راندمان بالاتر می گردد. در طول زمان استفاده از خودرو، بنا بر دلایلی شاید مجبور به تعویض لوازم کامل موتور خودرو با نمونه ی استوک خودش شویم، بنابراین برای تعویض و خرید مناسب قطعات مرتبط در سیستم موتور، باید به نکاتی، از جمله (شکل ظاهری، کیفیت کالا، برند محصولات، کمپانی سازنده و....) توجه کنید. در واقع بهتر است که توسط یک کارشناس حرفه ای و مجرب این سیستم تایید شود و اصولا یک کارشناس از طریق شکل ظاهری و با اندازه گیری لوازم کامل موتور استوک به میزان سلامت سیستم موتور پی می برد. 

در جدول زیر شما با بخش های اصلی موتور خودرو آشنا می شوید و در مقالات بعدی  سعی بر این داریم که لیستی از لوازم کامل این سیستم، نظیر لوازم کامل موتور استوک ماکسیما، لوازم کامل موتور استوک مورانو و لوازم کامل موتور استوک پیکاپ و رونیز را در اختیار شما عزیزان برای آشنایی بیشتر با این قطعات و محصولات قرار دهیم.

بخش های اصلی لوازم کامل موتور استوک
موتور > تایم موتور
موتور > سرسیلندر
موتور > سیستم جرقه
موتور > سیستم خنک‌کاری
موتور > سیستم روغن کاری
موتور > سیستم روغن کاری
موتور > نیم موتور
موتور >  واشر کامل

          

موتور > تایم موتور
تایم موتور تشکیل شده از قطعاتی مانند زنجیر و یا تسمه که وظیفه انتقال نیرو از میل لنگ به میل سوپاپ و به حرکت در آوردن آن ها در زمان و زاویه مناسب می باشد و در اصل تایم خودرو تنظیم کننده زمان پاشش سوخت و جرقه و همچنین زمان باز شدن سوپاپ هوا و بسته شدن سوپاپ هوا و بالعکس و تنظیم زمان پر شدن سیلندر از مخلوط سوخت هوا و تخلیه دود خروجی می باشد.

موتور > سرسیلندر:

سر سیلندر قطعه ای از جنس آلومینیوم آلیاژی می باشد، که با دارا بودن محفظه های ورود و خروج هوا که از یک سمت به منی فولد هوا و از یک سمت به منی فولد اگزوز متصل می گردد. این قطعه با دارا بودن سوپاپ های هوا و دود در زمان مناسب محفظه ی احتراق را از مخلوط سوخت و هوا پر می کند و در زمان مناسب دود حاصل از احتراق را تخلیه می نماید.

موتور > سیستم جرقه:
سیستم جرقه متشکل از کویل و وایر می باشد، که در خودروهای جدید هر سیلندر جداگانه دارای یک کویل مجزا می باشد. این قطعه دارای سیم پیچ و دیوت می باشد، که یک برق مثبت و منفی به صورت ثابت بر روی کویل قرار دارد و با استفاده از یک پالس تحریک کننده از کامپیوتر موتور (ECU ) که سبب قطع شدن میدان مغناطیسی و ایجاد جرقه و انتقال آن به وسیله وایر بر روی شمع جرقه می باشد. و کویل و وایر دارای مقاومت یا اهم مشخصی می باشد. که در صورت افزایش مقاومت به مرور زمان عملکرد مناسبی نخواهد داشت و باید تعویض گردد و به طور کل سیستم جرقه عملگر مجموعه ای از سنسورها مختلف موتور می باشد، که وظیفه احتراق مخلوط سوخت و هوای موجود در محفظه احتراق را در زمان مناسب بر عهده دارد.

موتور سیستم خنک‌کاری:
وظیفه کاهش دمای موتور به علت احتراق در دمای بالا را دارد. این امر به واسطه ی وجود مایع خنک کننده و واتر پمپ و رایاتور صورت می گیرد، که به واسطه ی اتصالات لوله ای و شلنگ سبب گردش آب و انتقال آن به رادیاتور موتور می گردد، که در دمای مناسب با باز شدن ترموستات آب گرم در قسمت رادیاتور به گردش در می آید و به وسیله فن خنک کننده می توان به صورت الکتریکی و یا به وسیله یک تسمه به صورت مکانیکی به گردش در آید تا دمای اب کاهش یابد و منجر به خنک شدن سیستم شود.

این مقاله در وب سایت تخصصی جَت ادامه دارد.....