آیا می توان  از روغن هایی با مارک های  متفاوت در گیربکس استفاده کرد؟

با ما همراه باشید با نکاتی بسیار ارزنده از زبان مهندس عزیزی در خصوص روغن های گیربکس استوک ماکسیما و گیربکس استوک مورانو 
روغن گیربکس AT : امروزه به علت حساسیت قطعات خودروها و اصول نگهداری که بسیار حائز اهمیت می باشد، نکاتی بسیار حساس بوده و از این نظر می توان به سیستم روغن کاری و خنک کاری و سیستم ترمز خودرو اشاره کرد .به طور مثال بنا بر شرایط تحریم و تبلیغات فراوان جهت فروش روغن های برند های اصلی نظیر ADINOL و یا دیگر برند ها با مقداری تفکر و محاسبه می توان متوجه شد که قیمت آنها در صورت واردات بسیار بالاتر از قیمت های موجود در بازار خواهد بود. و به همین علت جهت سلامت خودرو، باید از روغن های مناسب و از مکان های مناسب خریداری و استفاده  کرد. 
به طور مثال برای گیربکس اتوماتیک ماکسیما و همین طور گیربکس استوک ماکسیما از روغن هیدرولیک بهران مارک MW  و MW استفاده کرد که در یک لیتری های طلایی رنگ در بازار توزیع شده است که از نظر کیفیت بسیار بالا بوده و مانع از خرابی گیربکس می گردد. 

روغن گیربکس CVT: در گیربکس های  cvt تعویض روغن گیربکس از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد برای همین منظور بهترین روغن روغن cvt  نیسان موتور که حتما باید فابریک باشد، می باشد و در بازار روغن cvt  هایی که به صورت قلابی موجود می باشد که رنگ داخل روغن به رنگ سبز پررنگ می باشد، ولی روغن  CVT NS به رنگ سبز کم رنگ و روغن  NS3 فابریک به رنگ آبی کمرنگ می باشد و نکته ی دیگر اینکه روغن NS2 قلابی دارای بوی بسیار تند و زننده می باشد و این ها مواردی جهت شناسایی و تشخیص روغن اصل و فرع می باشد. بهتر است در گیربکس cvt  روغن گیربکس را حداکثر هر سی هزار کیلومتر تعویض نمایید.
بسیار حائز اهمیت می باشد که صافی گیربکس cvt که یک صافی کاغذی شکل می باشد حداکثر با هر دو بار روغن گیریس عوض کردن یکبار تعویض گردد.و ضمنا باید اطمینان حاصل شود که خنک کن روغن گیربکس عملکرد ی درست داشته باشد زیرا در صورت بالا رفتن دمای روغن گیربکس عمر روغن کم شده و به گیربکس اسیب می رسد.

روغن موتور: سیستم روغن کاری موتور برای حفظ سلامت قطعات موتور و افزایش طول عمر آنها بسیار حائز اهمیت می باشد به همین منطور روغن موتور خودور باید در کیلومتر مشخص بنا بر تعریف شرکت تولید کننده باید تعویض گردد در کیلومتر معین . و بسیار معم می باشد که حتی المقدرو از یک نوع روغن موتور برای همیشه در خودرو استفاد کرد که این امر سبب می بشود موتور جرم نگرفته و همیشه تمییزباشد. در هنگام تعویض روغن موتور با هر سری از تعویض روغن موتور باید فیلتر روغن تعویض گردد و بهتر است از فیلتر روغن اورجینال استفاده شود، جایگاه موتور خودرو بالای روغن خنک کن می باشد. که برای کاهش دمای روغن موتور و افزایش طول عمر روغن و کیفیت آن مفید می باشد که به همین منظور باید مسیر آب مایع خنک کننده موتور باید روان بوده و جرم نداشته باشد. و سیستم خنک کاری موتور نظیر فن و رایاتور کارکرد مطلوبی داشته باشد  

سیستم خنک کاری موتور: سیستم خمک کاری موتور شامل رایاتور فن خنک کننده و واتر پمپ و لوله ها و شلنگ های رابط می باشد که به منظور کارکرد بهنر و خنک کاری بهتر استفاده از ضد یخ مناسب و تعویض سالیانه ضد یخ به منظور سلامت کانال های آب و عدم اسیده شدن ضد یح که مانع از ایجاد خورندگی می شود ضروری می باشد و بهتر است ضد یخ را حتی المقدور با آب رایاتور که می توان گفت تقریبا آب مقطر یم باشد مخلوط کرده به نسبت معین  و در خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم ترمز : در جهت نگهداری سیستم ترمز مهمترین مولفه ها استفاده از لنت مناسب و تعویض چند سال یک بار روغن  ترمز می باشد و یسیار حائز اهمیت می باشد که روغن ترمز استفادهشده از یک نوع بوده  روغن های ترمز مختلف را با هم ترکیب نکرده این امر سبب افزایش طول عمر لوازم ترمز می گردد  و نکته دیگر در سیستم ترمز استفاده از لنت مرغوب بوده که دارای حداقل پلیسه آهن باشد که این سبب افزایش طول عمر دیسک ترمز می گردد 
این موارد به طور کل برای افزایش طول عمر خودرو و کارکرد بهتر قطعات و کاهش هزینه های خودرو مناسب می باشد.

سخن پایانی: امیدوارم مطالب فوق مفید واقع شده باشد، حتما این مطالب ارزنده ادامه خواهد داشت و همواره سعی بر این است که اطلاعاتی بسیار کاربردی  از خودرو را در اختیار شما خوانندگان عزیز و ارجمند قرار دهیم.